Een verbod op de cookiewall, mag dat wel?

Bron: Nieuws & Blogs

Sinds Lou Montulli in 1991 het cookie introduceerde, als informatiebestandje dat bij het bezoeken van een website automatisch wordt opgeslagen op of uitgelezen van een apparaat, zoals een computer, tablet of smartphone, heeft het cookie zich ontwikkeld tot een fundamenteel onderdeel van het Internet. Zonder de inzet van functionele cookies werkt een website bijvoorbeeld niet en de afgelopen jaren worden cookies ook steeds meer ingezet voor commerciële doeleinden. Voor internetgebruikers is het dan ook meer dan normaal geworden dat er cookies op hun apparaat geplaatst worden, wanneer zij een website bezoeken. Nu zou je denken dat het Internet zonder cookies niet (meer) mogelijk is. Toch kondigde Google begin dit jaar aan dat het van plan is om vanaf 2022 bepaalde cookies te blokkeren in de Chrome webbrowser.

 

Cookies als commercieel middel

 

Cookies zijn inmiddels niet meer weg te denken van het Internet. Deze bestandjes zijn, in tegenstelling tot wat hun vrolijke naam doet vermoeden, echter niet zo onschuldig. Zeker vanuit privacy-oogpunt valt er nog wel wat aan te merken op het gebruik van cookies. We denken dan niet aan de cookies die puur functioneel zijn, maar juist aan die cookies, die ingezet worden voor commerciële doeleinden.

 

Het Internet is altijd al een plek geweest waar ondernemers hun creativiteit de vrije loop kunnen laten en met nieuwe commerciële ideeën kunnen komen. Op het Internet is namelijk vrijwel alles mogelijk. Het is dan ook geen wonder dat het cookie, dat hiervoor het middel bij uitstek is, al snel door ondernemers ingezet werd om bezoekersgedrag te tracken, door cookies te plaatsen op externe websites. Deze zogenaamde analytische en marketing cookies, ook wel third-party cookies genoemd, verzamelen gegevens van bezoekers, waaruit conclusies getrokken worden. Op basis daarvan kan bijvoorbeeld een website verbeterd worden of kunnen er gepersonaliseerde advertenties aangeboden worden. Hiermee kan een heleboel geld verdiend worden. En dat gebeurt ook.

 

Waarom third-party cookies blokkeren?

 

Waarom kiest een Internetgigant als Google er dan toch voor om third-party cookies vanaf 2022 van haar webbrowser te weren? Dit heeft ermee te maken dat de technologie zich verder blijft ontwikkelen en het belang van privacy steeds hoger in het vaandel is komen te staan. Daarbij komt dat andere webbrowsers, zoals Safari en Firefox, al begonnen zijn met het blokkeren van third-party cookies. Juist een grote partij als Google kan daarom niet meer achterblijven en zal zich moeten aanpassen aan deze ontwikkelingen. In tegenstelling tot de ontwikkelaars van Safari en Firefox is Google echter niet van plan om tracking cookies te weren ten koste van de eigen winst en die van andere ondernemers. De Internetreus hoopt daarom tot 2022 een manier gevonden te hebben om websitebezoekers op een manier te tracken die minder inbreuk maakt op de privacy en tegelijkertijd tracken niet compleet onmogelijk maakt.

 

Tot die tijd

 

Het is dus nog even afwachten of dit ook lukt. Maar gelukkig zijn er tot die tijd genoeg manieren om ervoor te zorgen dat cookies privacyvriendelijk(er) en in lijn met de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) geplaatst worden. Gebruik je cookies op je website, zorg er dan in ieder geval voor dat je de websitebezoeker hierover informeert en plaats geen vergaande analytische of marketing cookies zonder hiervoor vooraf toestemming te vragen. Mocht je hier hulp bij kunnen gebruiken, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen!

Dit bericht is afkomstig van één van de leden van ISP Connect, zie hier de bron.

- Advertisement -